Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολικής Μονάδας

7ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ «ΠΑΥΛΙΔΕΙΟΣ ΣΧΟΛΗ»
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολικής Μονάδας
1
Αγαπητοί γονείς και μαθητές,
Το σχολείο είναι ο χώρος όπου οι μαθητές περνούν πολλές ώρες, μαθαίνουν, δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται αλλά αντιμετωπίζουν και δυσκολίες. Οι κανόνες έχουν σκοπό να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε η πρόοδος των μαθητών να πραγματοποιείται αποτελεσματικότερα.
Το σχολείο θα πρέπει να λειτουργεί ως μια κοινότητα αγωγής. Κοινός στόχος όλων των μετεχόντων στη σχολική κοινότητα είναι όχι μόνο η πρόοδος των μαθητών, αλλά κι η υιοθέτηση σημαντικών αξιών, όπως η συνεργασία κι η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της ιδιαιτερότητας του «άλλου», η ενσυναίσθηση και ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες.
Για να λειτουργήσει το σχολείο μας ομαλά και αποδοτικά θα πρέπει όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς) να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Η μελέτη του παρόντος κανονισμού καθώς και η πιστή εφαρμογή του διευκολύνει το έργο όλων μας.
2
Γονείς ? Κηδεμόνες
Οι γονείς- κηδεμόνες εγγράφουν τον μαθητή στο σχολείο, επικοινωνούν συχνά με το διευθυντή και με τους εκπαιδευτικούς της τάξης, παρακολουθούν με ενδιαφέρον τη φοίτηση, το ήθος και τη σχολική επίδοση και ενημερώνουν υπεύθυνα το σχολείο για όλα τα ζητήματα τα οποία σχετίζονται με τον μαθητή και επηρεάζουν τη συμπεριφορά του στο σχολείο. Ιδιαίτερα πρέπει γνωστοποιούν στον δάσκαλο της τάξης και στη διεύθυνση κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.
Οι γονείς οφείλουν να προσέρχονται στο σχολείο στις παρακάτω περιπτώσεις:
– Μια φορά το μήνα για να πληροφορούνται την πρόοδο και τη διαγωγή των μαθητών σύμφωνα με το πρόγραμμα συναντήσεων του Συλλόγου Διδασκόντων.
– Στο τέλος κάθε τριμήνου για τη βαθμολογία και την ενημέρωση σχολικής απόδοσης
– Όσες φορές κληθούν εκτάκτως από τη Διεύθυνση ή τον εκπαιδευτικό της τάξης.
– Στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Σχολείου.
– Στο τέλος κάθε διδακτικού έτους για τους τίτλους προόδου ? σπουδών.
– Η επίσκεψη και η παραμονή των γονέων στον αύλειο χώρο κατά τη διάρκεια λειτουργίας του Σχολείου καθώς και στις αίθουσες την ώρα του μαθήματος δεν επιτρέπεται.
– Για οποιαδήποτε έκτακτη περίπτωση οι γονείς επικοινωνούν τηλεφωνικά με το σχολείο και κανονίζουν ραντεβού με τη Διεύθυνση.
– Όταν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα, οι γονείς το συζητούν πρώτα με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό (του μαθητή που δημιουργεί το πρόβλημα) και στη συνέχεια, αν δεν επιλυθεί, με τη Διεύθυνση.
– Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών. Το Σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη του Συλλόγου Διδασκόντων και της Διεύθυνσης του κάθε σχολείου. Τα θέματα, όμως, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.
– Η Ενιαία Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Ιωαννίνων,
το Σχολικό Συμβούλιο 7ου ΔΣ και 4ου Νηπιαγωγείου,
το Συμβούλιο Σχολικής Κοινότητας 7ου ΔΣ και 4ου Νηπιαγωγείου,
η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας Δήμου Ιωαννίνων,
καθώς και οι επιστημονικοί, οι καλλιτεχνικοί και οι πολιτιστικοί φορείς, πέρα από το θεσμικό τους ρόλο, είναι οι κοινωνικές συνιστώσες του σχολείου. Ένα ανοιχτό δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων αυτών, για να επιτύχει στην αποστολή του. Ο κοινωνικός περίγυρος αποτελεί το περιβάλλον μέσα στο οποίο το σχολείο αναπτύσσει το μορφωτικό έργο του.
3
Φοίτηση των μαθητών
Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία είναι υποχρεωτική.
Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος. Η έγκαιρη προσέλευση καθώς και η τήρηση του χρόνου έναρξης και λήξης των ωρών διδασκαλίας, δείχνουν ότι όλοι αναγνωρίζουν πόσο σημαντικό είναι το σχολείο και πόσος σεβασμός πρέπει να επιδεικνύεται στην αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου προκειμένου να επιτευχθούν οι σκοποί του σχολείου.
3.1 Άφιξη
Η άφιξη των μαθητών το πρωί γίνεται από ώρα 08:00 έως 08:15. Στο διάστημα αυτό παραμένουν στο χώρο του προαυλίου. Σε περίπτωση κακοκαιρίας εισέρχονται στους διαδρόμους του Σχολείου και σύμφωνα με τους χώρους επιτήρησης από τους εκπαιδευτικούς όπως αυτοί έχουν ορισθεί από τον Σύλλογο Διδασκόντων. Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Σε περίπτωση που ένας μαθητής καθυστερήσει να αφιχθεί και το μάθημα της πρώτης ώρας έχει ξεκινήσει, εισέρχεται στο Σχολείο κατά το πρώτο διάλειμμα.
Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές το πρωί, αφού βεβαιωθούν ότι εισήλθαν στο προαύλιο αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια λειτουργίας του Σχολείου δεν παραμένει κανείς στους χώρους του Σχολείου εκτός αυτών που έχουν άδεια από τη Διεύθυνση.
Επισήμανση: Μετά την ολοκλήρωση της προσευχής οι πόρτες εισόδου-εξόδου παραμένουν κλειστές για λόγους ασφάλειας των μαθητών. Αν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος ολιγόλεπτης παραμονής γονέα, ενημερώνoνται οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί και η Διεύθυνση.
3.2 Προσευχή
Πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται κοινή προσευχή των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού στο προαύλιο του σχολείου με ευθύνη των εκπαιδευτικών που εφημερεύουν. Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να βρίσκονται στο χώρο του Σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.
3.3 Αποχώρηση από το σχολείο
Οι μαθητές δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και φυσικά, αφού ενημερωθεί γι? αυτό ο εκπαιδευτικός της τάξης ή η Διεύθυνση και αφού ο κηδεμόνας υπογράψει τη σχετική υπεύθυνη δήλωση. Η ευθύνη για την ασφάλεια των μαθητών μετά τη λήξη του διδακτικού ωραρίου του και την έξοδο από την πόρτα του σχολείου ανήκει στους γονείς-κηδεμόνες που οφείλουν να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του Σχολείου στις εισόδους  ή από την ιστοσελίδα του σχολείου .
Η αναχώρηση των μαθητών από το Σχολείο γίνεται ως εξής και στις κάτωθι ώρες:
Στο τέλος του εξαώρου στις 13:15 και στις 15.00 ή στις 16.00 για όσους μαθητές είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο Πρόγραμμα και οι γονείς-κηδεμόνες τους έχουν δηλώσει εξ αρχής την ακριβή ώρα αναχώρησής τους από το σχολείο.
3.4 Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο, με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών τους. Δεν επιτρέπεται η παραμονή στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Δεν επιτρέπεται να τρέχουν στους διαδρόμους του σχολείου ούτε να κατεβαίνουν πηδώντας τις σκάλες. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του. Σε ειδικές περιπτώσεις (π.χ. ασθένεια ) παραμένει σε χώρο που ορίζουν οι εφημερεύοντες.
? Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Οι μαθητές παίζουν χωρίς να τσακώνονται και για οποιοδήποτε πρόβλημα που πιθανόν αντιμετωπίσουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται στο προαύλιο.
? Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα πηγαίνουν στις αίθουσες χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται (ή παραμένουν σε γραμμές στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν Γυμναστική). Για οποιοδήποτε θέμα, παιδαγωγικό, διδακτικό ή διοικητικό, απευθύνονται στον ανάλογο εκπαιδευτικό της τάξης ή της ειδικότητας.
3.5 Επισημάνσεις
? Η συμμετοχή σε όλα τα μαθήματα είναι υποχρεωτική εκτός αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι (π.χ. θρησκευτικοί).
? Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της φυσικής αγωγής καθώς και τις αθλητικές δραστηριότητες του Σχολείου είναι απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας Μαθητή (στις Α΄ και Δ τάξεις ).
? Η συμμετοχή στις σχολικές δραστηριότητες και στις εκπαιδευτικές επισκέψεις είναι υποχρέωση των μαθητών. Σε περιπτώσεις επισκέψεων τηρείται πάντα το σχολικό ωράριο.
? Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση κινητών τηλεφώνων ή κάμερας ή ηλεκτρονικών παιχνιδιών, ή ρολογιών-κινητών, ή γυάλινων σφαιριδίων.
? Οι μαθητές/τριες δε φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα που είναι επικίνδυνα ή που δε συνάδουν με τη μαθητική τους ιδιότητα. Δε φέρνουν επίσης μεγάλα χρηματικά ποσά ή αντικείμενα αξίας, γιατί σε περίπτωση απώλειας ή φθοράς τους δεν ευθύνεται το σχολείο.
-Όταν ένας μαθητής απουσιάζει συστηματικά και αδικαιολόγητα από το Σχολείο ο εκπαιδευτικός της τάξης επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς και ενημερώνει τη Διευθύντρια του Σχολείου. Εφόσον δεν επιλύεται το πρόβλημα της συστηματικής και αδικαιολόγητης απουσίας αναζητείται ο μαθητής και η οικογένεια του μαθητή μέσω της αστυνομικής αρχής, της δημοτικής αρχής και της αρμόδιας κοινωνικής υπηρεσίας.
? Όταν μαθητής/τρια απουσιάζει τρεις ή περισσότερες μέρες συνιστάται η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης για προστασία της υγείας άλλων μαθητών.
? Παρόλο που το εκπαιδευτικό προσωπικό δεν επιτρέπεται να χορηγεί οποιοδήποτε φαρμακευτικό σκεύασμα εντούτοις κρίνεται σκόπιμο να ενημερώνεται για:
α) αλλεργίες των παιδιών σε φάρμακα ή τροφές και
β) τυχόν ιατρική αγωγή στην οποία υποβάλλονται τα παιδιά ή αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα το οποίο μπορεί να επηρεάσει την ψυχοπνευματική τους εξέλιξη.
3.6 Συμπεριφορά των μαθητών
– Στις σχέσεις μεταξύ των μαθητών και του εκπαιδευτικού προσωπικού πρέπει να καλλιεργείται ο αμοιβαίος σεβασμός, ο δημιουργικός διάλογος, η αποδοχή, η αλληλεγγύη και η συνέπεια. Η ευγενής άμιλλα είναι χρήσιμη. Εκείνο που πρέπει να καταστέλλεται είναι ο επιθετικός ανταγωνισμός.
– Η τάξη, η ησυχία και το ήρεμο κλίμα στην αίθουσα διδασκαλίας είναι προϋποθέσεις ώστε να παραχθεί σοβαρό σχολικό έργο. Οι μαθητές συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και σέβονται το δικαίωμα των συμμαθητών τους για μάθηση αποφεύγοντας διασπαστικές συμπεριφορές.
– Καλλιεργείται στους μαθητές η αίσθηση της ευθύνης σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου, ώστε να διατηρείται καθαρός. Επιπλέον σεβασμός και προσεκτική χρήση απαιτείται στη σχολική περιουσία, δηλαδή στα εποπτικά μέσα και στη λοιπή υλικοτεχνική υποδομή.
– Δεν επιτρέπεται κάθε μορφής βία. Οι μαθητές επιλύουν τις διαφορές τους με τρόπο ειρηνικό. Δε φωνάζουν, δε χτυπούν, δεν εκβιάζουν και δε χρησιμοποιούν άσχημες λέξεις. Αν δε μπορούν να λύσουν τη διαφωνία τους ζητούν βοήθεια από τους εκπαιδευτικούς που εφημερεύουν. Σεβασμός απαιτείται και στα προσωπικά αντικείμενα των άλλων παιδιών. Δεν θα πρέπει να προβαίνουν σε χρήση ή φθορά πραγμάτων συμμαθητών τους που δεν τους ανήκουν. Σε περίπτωση που ο κηδεμόνας αντιληφθεί ότι το παιδί του έχει στην κατοχή του ξένο αντικείμενο πρέπει να επιστραφεί αμέσως.
-Οι μαθητές απευθύνονται για οποιοδήποτε πρόβλημα πρώτα στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό της τάξης και αν αυτός κρίνει σκόπιμο, στη Διεύθυνση. Προετοιμάζουν με υπευθυνότητα την εργασία που τους ανατίθεται στο σπίτι, την φέρνουν εγκαίρως καθώς και τα απαραίτητα υλικά για το μάθημα.
– Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του Σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον μαθητή, από όλα αυτά που το Σχολείο θέτει ως κανόνες λειτουργίας του, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα.
– Όταν ένας μαθητής/τρια δεν τηρήσει κάποιον από τους παραπάνω κανόνες θα ακολουθούνται οι παρακάτω πρακτικές:
1η φορά : Συζήτηση με τον/την εκπαιδευτικό για συνειδητοποίηση της λανθασμένης συμπεριφοράς.
2η φορά: Ενημέρωση της Διεύθυνσης και καταγραφή του συμβάντος στο Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής
3η φορά: Τηλεφωνική ενημέρωση του γονέα.
4η φορά: Πρόσκληση του γονέα από τη Διεύθυνση για επίσκεψη στο σχολείο.
5η φορά: Ενημέρωση του Σχολικού Συμβούλου και Ψυχολόγου μέλος της ΕΔΕΑΥ του Σχολείου μας.
4
Εορταστικές εκδηλώσεις
Εορταστικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνται:
27 Οκτωβρίου, 24 Μαρτίου, 17 Νοεμβρίου, 29 Ιανουαρίου.
Σε περίπτωση Σαββατοκύριακου οι εορταστικές εκδηλώσεις λαμβάνουν χώρα την προηγούμενη Παρασκευή.
5
Σημαιοφόροι-Παραστάτες
Σημαιοφόροι, παραστάτες και υπεύθυνοι για την κατάθεση στεφάνου ορίζονται μαθητές της ΣΤ τάξης. Σημαιοφόροι ορίζονται 2 μαθητές, ο ένας για το χρονικό διάστημα μέχρι 31 Ιανουαρίου και ο άλλος από 1 Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος του διδακτικού έτους. Η επιλογή γίνεται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της ΣΤ τάξης.
6
Εγγραφές μαθητών
Στο Δημοτικό Σχολείο εγγράφονται οι μαθητές που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους ηλικία έξι (6) ετών και διαθέτουν Πιστοποιητικό Φοίτησης από το Νηπιαγωγείο.
Οι εγγραφές στην Α Δημοτικού πραγματοποιούνται από την 1η έως τις 20η Μαΐου. Οι γονείς και κηδεμόνες υποβάλλουν στη Διεύθυνση του Σχολείου τα κάτωθι έγγραφα: α) αιτήσεις-υπεύθυνες δηλώσεις εγγραφής, β) βεβαίωση φοίτησης από το Νηπιαγωγείο, γ) αποδεικτικό στοιχείο από το οποίο προκύπτει η διεύθυνση κατοικίας του μαθητή, δ) Ατομικό Δελτίο Υγείας μαθητή, ε) βιβλιάριο υγείας. Στην περίπτωση μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συνυποβάλλεται γνωμάτευση από το ΚΕΔΔΥ.
7
Μετεγγραφές μαθητών
Μετεγγραφές μαθητών από σχολείο σε σχολείο μπορεί να γίνουν ύστερα από αίτηση των γονέων/κηδεμόνων και εφόσον συντρέχουν οι ακόλουθοι λόγοι:
Α) μετοίκηση της οικογένειας του μαθητή, β) φοίτηση μαθητή σε σχολείο το οποίο δεν έχει σχολική περιφέρεια, γ) σε περίπτωση που οι μαθητές μετακινούνται από μονοθέσιο, διθέσιο και τριθέσιο σε πολυθέσιο σχολείο και εφόσον οι γονείς τους επιθυμούν τη μετακίνηση αυτή.
Αιτήσεις εγγραφής γίνονται δεκτές μέχρι τις 31 Μαΐου.
8
Ωρολόγιο Πρόγραμμα
ΩΡΕΣ
ΔΙΑΡΚΕΙΑ

07:00-07:15

Υποδοχή μαθητών Πρωινής Ζώνης
07:15-08:00
45΄΄
Προαιρετική Πρωινή Ζώνη
08:00-08:15
15΄
Υποδοχή μαθητών
08:15-09:40
85΄
1η διδακτική περίοδος (1η διδακτική ώρα 45΄-2η διδακτική ώρα 40΄)
09:40-10:00
20΄
Διάλειμμα
10:00-11:30
90΄
2η διδακτική περίοδος
11:30-11:45
15΄
Διάλειμμα
11:45-12:25
40΄
5η διδακτική ώρα
12:25-12:35
10΄
Διάλειμμα
12:35-13:15
40΄
6η διδακτική ώρα (λήξη υποχρεωτικού προγράμματος)
13:15-13:20

Μετάβαση μαθητών ολοήμερου στην αίθουσα σίτισης
13:20-14:00
40΄
1η ώρα ολοήμερου προγράμματος-σίτιση-χαλάρωση
14:00-14:15
15΄
Διάλειμμα
14:15-15:00
45΄
2η ώρα ολοήμερου προγράμματος μελέτη-προετοιμασία
15:00-15:15
15΄
Διάλειμμα
15:15-16:00
45΄
3η ώρα ολοήμερου προγράμματος

Στην 3η ώρα του ολοήμερου προγράμματος εντάσσεται η διδασκαλία των διδακτικών αντικειμένων: ΤΠΕ, Αγγλικά, Αθλητισμός, Εικαστικά, Μουσική, Θεατρική Αγωγή.
Οι γονείς παραλαμβάνουν τα παιδιά τους κατά τη διάρκεια του διαλείμματος στις 15:00-15:15 ή στο τέλος (16:00) του ολοήμερου προγράμματος και όχι ενδιάμεσα.
9
Σχολικές δράσεις
Σχολικές δράσεις θεωρούνται όλες οι προγραμματισμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες δράσεις του Σχολείου που συμπληρώνουν και εμπλουτίζουν τα προγράμματα σπουδών. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται:
α) δράσεις εκτός Σχολείου, β) δράσεις εντός Σχολείου, γ) δράσεις σε κοντινή απόσταση από το Σχολείο και περιορισμένης διάρκειας.
Σε οποιαδήποτε μετακίνηση μαθητών από τον χώρο του Σχολείου, απαιτείται η έγγραφη σύμφωνη γνώμη των γονέων/κηδεμόνων τους.
10
Μετάβαση μαθητών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό
Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 7ου ΔΣ και ο Σύλλογος Διδασκόντων του 4ου Νηπιαγωγείου συνεργάζονται και εκπονούν πρόγραμμα κοινών δράσεων τους τελευταίους 3 μήνες του σχολικού έτους που στόχο έχει να διασφαλίσει την ομαλή μετάβαση των μαθητών του νηπιαγωγείου στο δημοτικό σχολείο.
11
ΕΔΑΥ
11.1. Γενικές Αρμοδιότητες

Η Ε.Δ.Ε.Α.Υ. έχει, σύμφωνα και με τις διατάξεις του άρθρου 39, παράγραφο 4ε του Ν. 4125/2013 τις εξής αρμοδιότητες:
α) Διενεργεί αξιολόγηση για τη διάγνωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών του σχολικού δικτύου.
β) Διαμορφώνει πρόγραμμα διαφοροποιημένης διδασκαλίας για μαθητές με διαπιστωμένη δυσκολία μάθησης ή και συμπεριφοράς σε συνεργασία με τον
εκπαιδευτικό της τάξης στην οποία φοιτά ο μαθητής.
γ) Πραγματοποιεί συνεργατική διεπιστημονική αντιμέτωπη των δυσκολιών του μαθητή μέσα στη γενική σχολική τάξη του με τα μέσα και τους πόρους που είναι
διαθέσιμοι στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινότητα για επιπρόσθετες παρεμβάσεις και παραπέμπει μαθητές που χρειάζονται υποστήριξη από ειδικές δημόσιες εξωσχολικές Υπηρεσίες. Σε περίπτωση που προκύπτουν σαφείς ενδείξεις προβλημάτων ψυχικής υγείας ή παιδικής κακοποίησης ή γονεϊκής παραμέλησης συνεργάζεται με ΙΠΔ ή άλλες ιατρικές ή ψυχολογικές δημόσιες Υπηρεσίες της περιοχής της, με κοινωνικές Υπηρεσίες και με τις αρμόδιες δικαστικές Αρχές.
δ) Διαμορφώνει προγράμματα προσχολικής πρώιμης παρέμβασης σε συνεργασία με παιδιατρικές υπηρεσίες ή ΙΠΔ της περιοχής αρμοδιότητάς της και οργανώνει
ειδικά επιμορφωτικά προγράμματα για γονείς με παιδιά ηλικίας έως έξι (6) ετών σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του οικείου Δήμου.
ε) Παρακολουθεί την εφαρμογή του Ατομικού Τριμηνιαίου Προγράμματος Διεπιστημονικής και Διαφοροποιημένης Υποστήριξης.
στ) Συντονίζει και παρακολουθεί τις δράσεις κοινωνικής στήριξης του μαθητή και της οικογένειάς του και συνεργάζεται με τις κοινωνικές Υπηρεσίες του Δήμου και άλλους αρμόδιους Φορείς.
ζ) Υποστηρίζει τις σχολικές μονάδες κατά τη μετεγγραφή των μαθητών, τους τελειόφοιτους με αναπηρία, καθώς και τους απόφοιτους με αναπηρία.
η) Παραπέμπει μαθητές που χρειάζονται γνωμάτευση από το ΚΕΔΔΥ όταν συνεχίζουν, παρά την υποστήριξη στο σχολείο τους, να έχουν δυσκολίες μάθησης ή συμπεριφοράς ή ένταξης στο σχολικό περιβάλλον. Για την παραπομπή απαιτείται η τεκμηριωμένη εισήγηση του συλλόγου των διδασκόντων που προβλέπεται στο τρίτο
εδάφιο της περίπτωσης δ ?. Στην παραπεμπτική απόφαση βεβαιώνεται ότι έγιναν όλες οι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις από το σχολείο του μαθητή, την ΕΔΕΑΥ και τους Σχολικούς Συμβούλους γενικής εκπαίδευσης και το Σύμβουλο ΕΑΕ και συνοδεύεται από έκθεση του ψυχολόγου της ΕΔΕΑΥ σχετικά με το ψυχολογικό προφίλ του μαθητή και τους τομείς περαιτέρω διερεύνησης και γνωμάτευσης, με βάση την επεξεργασία των δεδομένων κάθε συγκεκριμένης περίπτωσης. Όλες οι περιπτώσεις μαθητών που φοιτούν σε σχολικές μονάδες που έχουν ενταχθεί σε ΣΔΕΥ, καθώς και τα συναφή αιτήματα των γονέων εξετάζονται από το οικείο ΚΕΔΔΥ αποκλειστικά και μόνο κατόπιν παραπομπής της οικείας ΕΔΕΑΥ.
θ) Σχεδιάζει και εφαρμόζει κοινές δραστηριότητες για μαθητές με αναπηρία που φοιτούν σε ΣΜΕΑΕ και μαθητές χωρίς αναπηρία που φοιτούν στο γενικό σχολείο.
ι) Εφαρμόζει το Ατομικό Τριμηνιαίο Πρόγραμμα Διεπιστημονικής και Διαφοροποιημένης Υποστήριξης του μαθητή καθώς και τις οδηγίες ή το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα που προτείνονται από το ΚΕΔΔΥ στην περίπτωση που ο μαθητής έχει ήδη γνωμάτευση.

11.2. Καθήκοντα και αρμοδιότητες Κοινωνικού Λειτουργού των ΕΔΕΑΥ

1.Ο/Η Κοινωνικός Λειτουργός μέλος της ΕΔΕΑΥ έχει αρμοδιότητα για θέματα εφαρμογής της κοινωνικής εργασίας και προσφοράς υποστηρικτικών υπηρεσιών με
σκοπό α) την πρόληψη ή την αντιμετώπιση ανθρώπινων αναγκών και κοινωνικών προβλημάτων, την άμβλυνση ή/και επίλυση διαπροσωπικών, οικονομικών, περιβαλλοντικών και συναφών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα άτομα (οι μαθητές και οι οικογένειες τους) και επηρεάζουν αρνητικά τη ζωή τους και β) στην αλλαγή των παραγόντων και των συνθηκών της οικογενειακής και κοινωνικής ζωής των μαθητών ώστε να βελτιωθεί η κοινωνική λειτουργία της οικογένειας και των μελών της, να ενδυναμώσουν ή να αποκαταστήσουν την ικανότητα κάλυψης των αναγκών τους και εκπλήρωσης του ρόλου ανατροφής, φροντίδας και προστασίας των παιδιών τους.
2. Ο/Η Κοινωνικός Λειτουργός της ΕΔΕΑΥ εστιάζεται ιδιαίτερα: α) σε κοινωνικούς, οικονομικούς, πολιτισμικούς, περιβαλλοντικούς και οικογενειακούς παράγοντες που εμποδίζουν την πρόσβαση στο σχολείο, επηρεάζουν την ομαλή σχολική φοίτηση, τη μελέτη στο σπίτι, τη συμμετοχή στη μάθηση και σχολική επίδοση των μαθητών, β) σε παράγοντες στο περιβάλλον της οικογένειας και της εξωσχολικής ζωής που προκαλούν διακρίσεις, εμπόδια, ανισότητα και αδικίες σε βάρος των δικαιωμάτων των μαθητών με αναπηρία ή άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τους παραμελούν, περιθωριοποιούν ή αποκλείουν, με βάση την αναπηρία ή τη διαφορά, από ευκαιρίες συμμετοχής σε κοινωνικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες με συνομηλίκους ή και ενήλικες, και γ) στην ανάπτυξη ενός εξωσχολικού περιβάλλοντος και μιας κοινότητας στην περιοχή ζωής του μαθητή με βάση τις αρχές της συμπερίληψης, της κοινωνικής δικαιοσύνης και κοινωνικής αλληλεγγύης στην κάλυψη αναγκών φροντίδας και προστασίας των παιδιών.
3. Συνεργάζεται με τα άλλα μέλη της ΕΔΕΑΥ για τη σύνταξη του Ατομικού Τριμηνιαίου Προγράμματος Διεπιστημονικής και Διαφοροποιημένης Υποστήριξης του κάθε μαθητή.
4. Συντάσσει το κοινωνικό ιστορικό του μαθητή, που πρόκειται να ενταχθεί στην ΕΔΕΑΥ σε συνεργασία με τους γονείς. Υποστηρίζει την οικογένεια στις ειδικές
ανάγκες της για την καλύτερη προσαρμογή του μαθητή στο σχολικό πλαίσιο.
5. Στηρίζει συστηματικά και προγραμματισμένα, σε ατομική και ομαδική βάση, τους μαθητές, που αντιμετωπίζουν προσωπικά ή άλλου είδους προβλήματα.
6. Προετοιμάζει αυτούς που πρόκειται να αποφοιτήσουν και συνεργάζονται με τον επαγγελματικό σύμβουλο και τις αρμόδιες υπηρεσίες για την κοινωνική ή εργασιακή αποκατάστασή, ενισχύοντάς τους όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά.
7. Συνεργάζεται με την οικογένεια (γονείς, αδέλφια, ευρύτερη οικογένεια), με στόχο τη θετική τους στάση στο πρόβλημα του μαθητή, τη βελτίωση της ποιότητας της καθημερινής συμβίωσης και την αντιμετώπιση προβλημάτων προσωπικής ή κοινωνικής φύσης. Για την επίτευξη των σκοπών αυτών χρησιμοποιεί και τις τρεις μεθόδους κοινωνικής εργασίας, με άτομα, ομάδες και κοινότητα.
8. Ενημερώνει, διασυνδέει και διευκολύνει την οικογένεια στην επικοινωνία της με τους αρμόδιους φορείς παροχής κοινωνικών επιδομάτων, υπηρεσιών υποστήριξης, ανακούφισης οικογενειών με άτομο μα αναπηρία. Μπορεί να συνοδεύει το μαθητή με ειδικές ανάγκες και την οικογένειά του κατά την επαφή με αρμόδιους φορείς, όταν χρειάζεται, ιδίως σε έκτακτες ανάγκες.
9. Σε περίπτωση που προκύπτουν σαφείς ενδείξεις οικογενειακής παραμέλησης ή κακοποίησης ή άλλων σοβαρών προβλημάτων συνεργάζεται με αρμόδιες κοινωνικές υπηρεσίες του οικείου Δήμου και τις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
10. Ενημερώνει τον ατομικό φάκελο του μαθητή που τηρείται στο αρχείο του σχολείου με την έκθεση κοινωνικού ιστορικού, η οποία συντάσσεται από τον κοινωνικό λειτουργό, περιγράφονται οι παράγοντες, οι οποίοι άμεσα ή έμμεσα επηρεάζουν την ομαλή προσαρμογή του μαθητή στο περιβάλλον του και την γενική του εξέλιξη.
11. Α) Για τη σύνταξη του κοινωνικού ιστορικού απαιτείται: α) η συγκέντρωση των κοινωνικών δεδομένων, βάσει συγκεκριμένων κοινωνικών κριτηρίων (επάγγελμα
γονέων, υποαπασχόληση ή ανεργία, μορφωτικό επίπεδο, ηλικία γονέων, τόπος κατοικίας, οικονομική κατάσταση της οικογένειας, αριθμός μελών, ύπαρξη διευρυμένης οικογένειας, σοβαρή ασθένεια ή θάνατος γονέα ή άλλου μέλους κ.λπ.).
Β) Η συγκέντρωση των στοιχείων της έκθεσης του κοινωνικού ιστορικού γίνεται: α) με ατομικές συνεντεύξεις με το γονέα και τα άλλα μέλη της οικογένειας β) με επισκέψεις του κοινωνικού λειτουργού στο σπίτι και γ) με συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, όταν το άτομο αυτό παρακολουθεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

11.3. Καθήκοντα και αρμοδιότητες Ψυχολόγου των ΕΔΕΑΥ

1. Ο/Η Ψυχολόγος, μέλος της ΕΔΕΑΥ, φροντίζει για την εφαρμογή των αρχών της ψυχολογίας στην εκπαίδευση και την υλοποίηση των στόχων για την ολόπλευρη
ανάπτυξη της προσωπικότητας.
2. Εργάζεται στο επίπεδο ολόκληρου του σχολείου, σε ομαδικό και ατομικό επίπεδο, με το ίδιο το παιδί, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς ανάλογα με τις εκάστοτε διαπιστωμένες ψυχολογικές ανάγκες και, όπου θεωρείται αναγκαίο, σε συνεργασία με άλλους ειδικούς επαγγελματίες ή σχετικούς φορείς στο περιβάλλον του σχολείου.
3. Συνεργάζεται με τα άλλα μέλη της ΕΔΕΑΥ για τη σύνταξη του Ατομικού Προγράμματος Διεπιστημονικής και Διαφοροποιημένης Υποστήριξης του κάθε μαθητή.
4. Αξιολογεί τις ψυχολογικές ανάγκες των μαθητών, εκτιμά το συναισθηματικό και το νοητικό προφίλ του μαθητή χρησιμοποιώντας επιστημονικές μεθόδους.
5. Παρέχει υπηρεσίες συμβουλευτικής υποστήριξης στο μαθητή, σε μέλη της οικογένειας σύμφωνα με το Ατομικό Πρόγραμμα Υποστήριξης και Διαφοροποίησης.
6. Προετοιμάζει σύμφωνα με τις συναισθηματικές τους ανάγκες του μαθητές για κάθε μετάβαση.
7. Εφαρμόζει προγράμματα κατά άτομο ή σε όλη την τάξη του μαθητή που προάγουν την αυτό?εκτίμηση, την ανοχή στο διαφορετικό, την αλληλεγγύη, την ικανότητα διαχείρισης του άγχους και των συγκρούσεων.
8. Συνεργάζεται με τα άλλα μέλη της ΕΔΕΑΥ σε θέματα ενδοσχολικής επιμόρφωσης και σχολής γονέων.
9. Ενημερώνει συστηματικά τον ατομικό φάκελο του μαθητή που τηρείται στο αρχείο του σχολείου με την ψυχολογική αξιολόγηση η οποία μπορεί να περιλαμβάνει:
α. συγκέντρωση των δεδομένων που αφορούν το μαθητή, βάσει συγκεκριμένων ψυχολογικών διαγνωστικών κριτηρίων και τυποποιημένων δοκιμασιών,
β. περιγραφή των δυνατοτήτων και των δυσκολιών που αντιμετωπίζει στους ανάλογους τομείς,
γ. περιγραφή της συμπεριφοράς του μαθητή μέσα και έξω από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον,
δ. περιγραφή των αντιδράσεων του οικογενειακού και του σχολικού περιβάλλοντος του μαθητή, ως προς το πρόβλημά του.
10. Για τη συγκέντρωση στοιχείων που απαρτίζουν την ψυχολογική έκθεση απαιτούνται: α) ατομικές συνεντεύξεις και συνεργασία με το μαθητή αλλά και με το γονέα β) συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και γ) διεξαγωγή δοκιμασιών και συστηματική καταγραφή των στοιχείων που παρατηρούνται κατά τη διάρκεια των συνεδριών.

11.4. Η ΕΔΕΑΥ στο 7ο ΔΣ
Η ομάδα της ΕΔΕΑΥ παρευρίσκεται στον χώρο του Σχολείου μας κάθε Δευτέρα και πραγματοποιεί συνεδριάσεις με γονείς και μαθητές, παρατηρεί και συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς του Σχολείου. Οι γονείς που επιθυμούν συνάντηση να επικοινωνήσουν έγκαιρα με το Σχολείο για την καλύτερη οργάνωση των συναντήσεων.

Δημοσιεύθηκε στην 2017-2018. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.